Cel : Ocena wiedzy, umiejętności, przekonań oraz systemu wartości który decyduje o bezpiecznych zachowaniach pracowników w organizacji. Efektem oceny jest program rozwoju kultury bezpieczeństwa w organizacji.
SPOSÓB WYKONANIA USŁUGI :
- Ocena wykonana narzędziem SCMS (opis w dalszej części)
- Na podstawie oceny opracowanie programu rozwoju kultury
- Szkolenia towarzyszące projektowi.
EFEKTY REALIZACJI USŁUGI:
W efekcie wykonania usługi organizacja otrzymuje:
- Narzędzie do wymiernej oceny kultury bhp w organizacji (SCMS).
- Raport z oceny kultury BHP.
- Program rozwoju kultury
- Wsparcie – systemem szkoleń ( ocena kultury, BBS, audyty behawioralne)
CZAS REALIZACJI USŁUGI:
Od 1 do 9 miesięcy w zależności od przyjętego modelu oceny
OPIS NARZĘDZIA DO OCENY I ROZWOJU KULTURY
Czym jest SCMS (Safety Culture management System)?[1] Odnosząc się do definicji Kultury Bezpieczeństwa opracowanej przez ACSNI (1993), nasza firma QES Consulting sp. z o.o. sp. k. zaprojektowała autorskie narzędzie służące do oceny Kultury Bezpieczeństwa:
„Kultura Bezpieczeństwa w organizacji jest produktem złożonym z jednostkowych i grupowych wartości, postaw, percepcji, kompetencji (w rozumieniu sumy wiedzy, umiejętności i doświadczenia – wyjaśnienie QES) i wzorców zachowań, które określają zaangażowanie, styl, oraz skuteczność organizacji w obszarze zarządzania zdrowiem i bezpieczeństwem. Kulturę bezpieczeństwa pracy cechuje komunikacja oparta na wzajemnym zaufaniu, dostrzeganie znaczenia bezpieczeństwa, przekonanie, co do skuteczności stosowanych miar bezpieczeństwa”.
|
Kultura Bezpieczeństwa wywodzi się z Kultury Organizacyjnej i jest jej częścią. Kultura Organizacyjna może być wolna od wartościowania, natomiast Kultura Bezpieczeństwa ze względu na obszar, którym się zajmuje powinna być poddana ciągłej ewaluacji. Kultura Bezpieczeństwa pracowników przejawia się w:
- pozycji bezpieczeństwa w hierarchii wartości pracy;
- postawach wobec stosowania formalnych norm bezpieczeństwa;
- poziomie ryzyka akceptowanych wzorów zachowań.
Struktura narzędzia SCMS jest następująca:
Narzędzie SCMS zostało zaprojektowane w celu:
1. Diagnozy aktualnego poziomu Kultury Bezpieczeństwa w organizacji;
– weryfikacja obowiązujących standardów i praktyk pod kątem poziomu i wpływie na rozwój Kultury Bezpieczeństwa w organizacji
– zaproponowanie prioretyzacji obszarów działania organizacji (wg naszego podziału) pod kątem uzyskania jak najszybszych efektów wprowadzanej zmiany, w tym ustalenie jakie zachowania należy świadomie wygaszać a jakie wzmacniać w organizacji.
Graficzna prezentacja zgodności ze standardem:
2. Doskonalenia obowiązujących standardów i oczekiwanych postaw oraz zachowań pod kątem podniesienia ich wpływu na proaktywność Kultury Bezpieczeństwa ( min. budowa SWOT-a ).
3. Zmianie modelu motywowania na postawę „ja chcę”– tj. z motywacji zewnętrznej (min. nagrody i kary) na motywację wewnętrzną (budowa samoświadomości) z równoczesnym uwzględnieniem rozwoju umiejętności:
-
- okazywania wzajemnego szacunku;
- dostrzegania i świętowania nawet najmniejszych sukcesów (w oparciu o pozytywną psychologię M. Seligmann i M. Csíkszentmihályi);
4. usystematyzowaniu kierunków doskonalenia programów rozwoju Kultury Bezpieczeństwa opartych na technice SMART.
5. wypracowaniu przez zarządzających upowszechnianie dobrych praktyk zarządzania w obszarze Kultury Bezpieczeństwa.
6. zdefiniowania mierników i wskaźników pokazujących efektywność wprowadzanych świadomie zmian w Kulturze Bezpieczeństwa.
Opis narzędzia SCMS oraz badanych i doskonalonych obszarów:
1. Kształtowanie postaw przez najwyższe kierownictwo – ustalenie, przestrzeganie, monitorowanie i weryfikowanie:
- priorytetów, odpowiedzialności, zaangażowania nastawionego na rezultat, współpracę i dobre relacje w obszarze BHP,
- działanie ustalające i utrwalające zasady budowania Kultury Bezpieczeństwa w poszczególnych komórkach organizacyjnych firmy,
- budowa matrycy kompetencji dla poszczególnych stanowisk pracy z uwzględnieniem jakie zachowania będą prezentowały oczekiwane postawy,
- jednoznaczne określenie sposobu nadania priorytetu ciągłemu doskonaleniu Kultury Bezpieczeństwa – pokazanie które wartości organizacji będą wbudowywane w Kulturę Bezpieczeństwa,
- zbudowanie spójnego systemu zależności pomiędzy Kulturą Organizacji a Kulturą Bezpieczeństwa.
2. Standardy działań – Zweryfikowanie zapisów i dokumentów wewnętrznych:
- opisujących procesy wpływające na bezpieczeństwo,
- dokumentacji wypadków i zdarzeń potencjalnie wypadkowych pod kątem ich efektywności w doskonaleniu standardów działania,
- opisujących wprowadzanie zmian w procesie (projekty) lub innowacji (np. efektywność zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych, zgłaszanie zdiagnozowanych ryzyk na stanowiskach pracy, zgłaszanie propozycji doskonalenia środowiska pracy),
Zbudowanie:
- świadomości oczekiwań zakładu w stosunku do działań, zachowań i rozwoju każdego z pracowników,
- umiejętności funkcjonowania w organizacji macierzowej tj. zarówno w zależnościach hierarchicznych jak i funkcjonalnych.
3. Budowanie i realizacja celów w obszarze Kultury Bezpieczeństwa. Technika SMART. Przegląd posiadanych standardów w określaniu, realizowaniu i podsumowywaniu zadań z uwzględnieniem SMART-owskiego sposobu opisu i monitorowania. Poszerzenie umiejętność ewaluacji standardu realizacji zadań w tym i wprowadzanych zmian. Wdrożenie standardu planowania i realizacji zadań wykorzystując SMART’a zarówno do zadań indywidualnych jak i zespołowych w tym tych, które wynikają z planów rozwojowych, oczekiwanych wyników zbudowanych w ramach systemu MBO (zarządzanie przez cele).
4. Kształtowanie środowiska pracy przez kierowników operacyjnych; Określenie na czym polega wiarygodność Kierowników i Liderów funkcjonalnych (w tym specjalistów) oraz sprawdzenie ich kompetencji przywódczych. Doskonalenie umiejętności:
- bycia wzorem zachowań probezpiecznych,
- rozpoznawania potrzeb pracowników w ich środowisku pracy,
- obserwacji uczestniczącej i obserwacji nieuczestniczącej,
- dostrzegania małych zwycięstw pracowników, zespołów pracowniczych i ich celebrowanie,
- komunikacyjnych zwłaszcza podczas spotkań indywidualnych z pracownikami jak i w podległym mu zespole,
- pokazanie swojej otwartości na zmiany oraz eliminowanie objawów dychotomii „my-oni”,
- radzenia sobie z frustracją i zniechęceniem pracowników,
- eliminowana przejawów konformizmu i doprowadzania do sytuacji poznania rzeczywistych poglądów swoich pracowników,
- rozwiązywania konfliktów,
- delegowania odpowiedzialności i uprawnień.
5. Wsparcie przez personel BHP; Współuczestnictwo przedstawicieli służb BHP w budowaniu Kultury Bezpieczeństwa w organizacji. Określenie:
- sposobów współpracy służb BHP z Kierownikami operacyjnymi i Liderami funkcjonalnymi,
- sposobów współpracy służb BHP z pracownikami liniowymi,
- jakie zachowania pracownika BHP są oczekiwane i pożądane przede wszystkim uwzględniając te proaktywne,
- zakresu odpowiedzialności służb BHP za zachowania pracowników,
- roli we wprowadzanej zmianie i podczas wdrażania działań projektowych w działania procesowe,
- jak mają wbudować w organizację działania eliminujące efekty monotonni i monotypii,
- ewaluacji szkoleń i wbudowanie nowych form szkoleniowych.
6. Dojrzałość procesowa organizacji;
- Umiejętność eliminacji strat zwłaszcza tych, które wpływają bezpośrednio na zaangażowanie pracowników takich jak czekanie na decyzję lub powstawanie „wewnętrznych fabryk” eliminujących nieprawidłowości jakie wystąpiły w procesie.
- Doskonalenie współdziałania w ramach istniejącej struktury procesowej.
- Nabycie sposobów budowy dodatniej synergii w zespołach i w relacjach pomiędzy zespołami.
- Pozyskanie świadomości kto jest moim klientem wewnętrznym, a kto dostawcą oraz jakie oczekiwania mam od dostawcy, a jakie oczekiwania ma klient ode mnie.
7. Budowa automotywacji; Budowa autoodpowiedzialności pracowniczej. Wzmacnianie zachowań opartych na przestrzeganiu złotych zasad BHP. Działania przesuwające motywację pracowników z zewnętrznej na wewnętrzną poprzez:
- budowanie wagi zgłaszania: zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych, nowo zauważonych ryzyk, propozycji innowacji,
- nabywania umiejętności prowadzenia rozmów konfrontacyjnych czyli takich, w których każdy z rozmówców będzie otwarcie mówił o problemach,
- budowanie wzajemnego szacunku,
- budowanie autonomicznych zespołów z jednoznacznym podziałem ról,
- Wprowadzenie/udoskonalenie ankiety oceniającej satysfakcję pracowników oraz działań będących wynikiem analizy uzyskanych wyników,
- Wprowadzenie/ modyfikację do procesu ocen okresowych.
8. Proaktywne działania w obszarze doskonalenia środowiska pracy; Określenie jakie działania są proaktywne a jakie reaktywne. Kiedy konieczne jest działanie reaktywne, a kiedy organizacja oczekuje działań proaktywnych. Wbudowanie do oceny okresowej wyższej rangi na działania proaktywne. Analiza ryzyka i wynikające z niej działania proaktywne. Działania reaktywne związane z wystąpieniem zdarzeń naruszających bezpieczeństwo pracy. Działania wzmacniające system zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych.
9. Budowa relacji – pionowych i poziomych; Doskonalenie komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności sugestywnego i spójnego przekazu. Prowadzenie i/lub uczestnictwo w spotkaniach. Budowa organizacji uczącej się. Szersze zastosowanie słuchania odzwierciedlającego tak by pracownik miał przekonanie, że został uważnie wysłuchany. Nie dominowanie, nie lekceważenie podczas rozmowy pracownik<-> przedstawiciel kadry. Poszerzenie umiejętności: radzenia sobie z grami i stosowania analizy transakcyjnej w rozmowie.
10. Współdziałanie z podwykonawcami. Oddziaływanie organizacji na środowisko zewnętrzne (CSR).Budowanie:
- świadomości wspólnych celów systemu bezpieczeństwa pracy (organizacja <-> podwykonawca) w trakcie realizacji usługi przez podwykonawcę,
- zachowań u pracowników liniowych by uważali i zgłaszali wzrost ryzyka bezpieczeństwa pracy w swoim środowisku pracy w wyniku działań podwykonawcy, goście w organizacji
- Zrównoważony rozwój oparty na poszukiwaniu równowagi pomiędzy sferą ekonomiczną, ekologiczną i etyczną. Stosowanie interaktywnych narzędzi z obszaru social media.
Czy wiesz jak rozwinęła się twoja kultura bezpieczeństwa w organizacji?
SCMS umożliwia jej ocenę oraz w prosty sposób opracowanie planu rozwoju.